donderdag 31 januari 2013

Water marble stap voor stap



Al een hele lange tijd wou ik deze techniek eens proberen, het maken van een water marble.
Ik had al wat filmpjes gezien op Youtube en het lijkt allemaal zo onwijs makkelijk, maar is dat wel zo? mijn ervaring lees je hieronder.



De watermarble op de foto is mijn 3e poging, en die was eindelijk gelukt. De vorige 2 zijn vreselijk mislukt en ik weet inmiddels ook wat ik fout gedaan heb, dat zal ik dus ook beschrijven zodat jullie het hopelijk in 1x goed kunnen doen ;).

wat heb je nodig voor het maken van een water marble?


een weg werp bakje met water, gewoon kraanwater.

Nagellak in de kleuren naar keuze*

witte nagellak

een saté prikker

een wattenstaafje

plakband en een schaar




* Je kan het beste nagellak gebruiken die in 1x dekt, verder maakt het eigenlijk niet zoveel uit welke lak je kiest, dure en goedkope merken werken prima.



Zorg dat je alles klaar hebt staan, je lakjes, het bakje water, de saté prikker en wattenstaafje.





Lak dan je nagels met de gewone witte lak, en als deze lak droog is kun je beginnen met het afplakken van de randen om je nagels. Dit doe je omdat je anders je vingers helemaal onder de nagellak hebt zitten. Normale plakband werkt prima. (ik heb ervoor gekozen 2 nagels tegelijk te doen)

Als je dit gedaan hebt kan het echte werk beginnen.
Zorg ervoor dat je de potjes nagellak open hebt staan, en dicht bij het bakje water. Het is heel belangrijk om snel te werken, het ene druppeltje na het andere druppeltje dus, laat er niet teveel tijd tussen zitten want dan zal je water marble echt mislukken (hier ging het bij mij de 1e keer fout)





Druppel 1 voor 1 de verschillende kleuren in het bakje water, druppel altijd in het rondje van je vorige druppel zodat je allemaal rondjes krijgt. Herhaal dit zovaak je wil.

Als je klaar bent is het belangrijk dat je met je saté prikker de buitenste lak rondjes vast zet aan je bakje, deze blijft dan gewoon plakken aan de rand.





Dan kun je beginnen met het maken van je ontwerp in de lak. Dit doe je ook met je saté prikker, ik heb er voor gekozen om de één na buitenste randjes naar binnen te trekken zodat je een soort bloem patroon krijgt.
Ga net zo lang door tot je tevreden bent.

Bepaal dan een punt in je ontwerp wat je op je nagels wil hebben.
Zoals ik al zei heb ik 2 nagels tegelijk gedaan, dus ik heb 2 verschillende punten uitgezocht 1 links en 1 rechts.
Hou dan je nageloppervlak recht boven de plek die je op je nagels wil hebben. Maak dan een vloeiende beweging het water in.
Hou je vingers in het water!!!!! voor je ze eruit kan halen moet je eerst met het wattenstaafje de overtollige lak verwijderen, dit doe je door het in de lak te prikken en te draaien, alsof je een suikerspin maakt zeg maar.. je zal dan zien dat je lak aan je staafje blijft plakken en het water weer schoon wordt.





als je de lak verwijderd heb kun je voorzichtig je nagels uit het water halen.
Op de foto hierboven zie je dan het resultaat. Nu wordt dus ook duidelijk waarom het zo belangrijk is om plakband te gebruiken om je vingers te beschermen ;)





Verwijder het plakband en laat je nagels goed drogen.
Lak ze af met een topcoat en klaar is je watermarble!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten